Zmienne zależne i niezależne - Netkobiety.pl

Dołącz do Forum Kobiet Netkobiety.pl! To miejsce zostało stworzone dla pełnoletnich, aktywnych i wyjątkowych kobiet, właśnie takich jak Ty! Otrzymasz tutaj wsparcie oraz porady użytkowniczek forum! Zobacz jak wiele nas łączy ...

Szukasz darmowej porady, wsparcia ? Nie zwlekaj zarejestruj się !!!


Forum Kobiet » STUDIA, SESJA I ŻYCIE STUDENCKIE » Zmienne zależne i niezależne

Strony 1

Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź

Posty [ 10 ]

1

Temat: Zmienne zależne i niezależne

Witam!

Mam kłopot ze zrozumieniem, niby tak banalnego szczegółu w pracy licencjackiej jak zmienne zależne i niezależne. Mój temat to :  Opinia mieszkańców małej miejscowości dotyczącej jakości życia na wsi. Zmienna niezależna to będzie samo pojęcie wsi? A zmienne zależne to np. wiek, płeć itp.? Czy może mnie ktoś naprowadzić, bo jakoś kiepsko idzie mi ogarnięcie tego. Byłabym bardzo wdzięczna smile

Reklama
Zobacz podobne tematy :

2 Ostatnio edytowany przez samotny32 (2014-05-07 21:44:41)

Odp: Zmienne zależne i niezależne
anitab napisał/a:

Witam!

Mam kłopot ze zrozumieniem, niby tak banalnego szczegółu w pracy licencjackiej jak zmienne zależne i niezależne. Mój temat to :  Opinia mieszkańców małej miejscowości dotyczącej jakości życia na wsi. Zmienna niezależna to będzie samo pojęcie wsi? A zmienne zależne to np. wiek, płeć itp.? Czy może mnie ktoś naprowadzić, bo jakoś kiepsko idzie mi ogarnięcie tego. Byłabym bardzo wdzięczna smile

Zmienne niezależne to  wiek , płeć , rasa , wykształcenie , zgony itp. - one od niczego nie zależą one po prostu są. Zmienne zależne to np. średnia wieku - suma wieku/populację , liczebność populacji - suma kobiet + mężczyzn , śmiertelność - zgony/liczba urodzeń , gęstość zaludnienia -populacja/powierzchnia obszaru , bezrobocie - liczba bezrobotnych/ ogół ludzi zdolnych do pracy.

Tam gdzie możesz przedstawić daną cechę populacji jako funkcję innych jej cech masz do czynienia ze zmiennymi zależnymi.

Każdy samotnik, choćby się zaklinał, że tak nie jest, pozostanie samotny nie dlatego, że lubi,ale dlatego, że próbował stać się częścią świata, ale nie mógł, bo doznawał ciągłych rozczarowań ze strony ludzi.

3

Odp: Zmienne zależne i niezależne

W dalszym ciągu nie wiem czy dobrze to rozumuje więc jeżeli ktoś może to niech mnie oświeci. Czyli zmienna zależna w moim temacie to: dostępność do podstawowych dóbr i usług, jakość i dostępność infrastruktury,formy spędzania czasu wolnego, postrzeganie przyszłości przez mieszkańców. Zmienna niezależna to np. wiek, płeć, wykształcenie. Czy teraz dobrze to zrozumiałam?

Reklama

4

Odp: Zmienne zależne i niezależne
anitab napisał/a:

W dalszym ciągu nie wiem czy dobrze to rozumuje więc jeżeli ktoś może to niech mnie oświeci. Czyli zmienna zależna w moim temacie to: dostępność do podstawowych dóbr i usług, jakość i dostępność infrastruktury,formy spędzania czasu wolnego, postrzeganie przyszłości przez mieszkańców. Zmienna niezależna to np. wiek, płeć, wykształcenie. Czy teraz dobrze to zrozumiałam?

Tak. Większość z tych rzeczy o których piszesz zależy od zarobków , wykształcenia i wieku.  Wiadomo że emeryci w Polsce wegetują i nie myślą o przyszłości. ;D

Każdy samotnik, choćby się zaklinał, że tak nie jest, pozostanie samotny nie dlatego, że lubi,ale dlatego, że próbował stać się częścią świata, ale nie mógł, bo doznawał ciągłych rozczarowań ze strony ludzi.

5 Ostatnio edytowany przez socjolozka (2014-05-09 09:41:28)

Odp: Zmienne zależne i niezależne

Tak jak już było wyżej wspomniane, zmienne niezależne to najczęściej np. płeć, wiek, wykształcenie, pochodzenie, poziom zarobków.  Chodzi o to, że taka zmienna ma bardzo często wpływ na zmienne zależne.
Kiedy robisz badanie i zadajesz pytanie, np. "Czy uważasz się za osobę religijną?" to może być Twoja zmienna zależna. A jeśli chcesz sprawdzić, czy płeć ma wpływ na postrzeganie siebie jako osoby religijnej to płeć jest Twoją zmienną niezależną, bo wpływa na zmienną zależną smile  Czyli np. może się okazać, że kobiety częściej określają siebie jako osoby religijne niż mężczyźni smile

Nie wiem, jakie metody badawcze stosujesz w swojej pracy, a sądząc po pierwszym słowie - "opinia" - jest to ankieta. Dobrze trafiłam? smile

Nie wiem też, jakie pytania będziesz zadawać respondentom. Trochę teraz pozmyślam, ale myślę, że z jakością życia na wsi wiąże się opinia o komunikacji (autobusach,pociągach), która łączy wieś z jakimś większym miastem. Jeśli zapytasz badanych : "Jak ocenia Pan/Pani komunikację w miejscowości Pana/Pani zamieszkania" to może być Twoja zmienna zależna. Potem możesz sobie sprawdzać, jak wygląda to w podziale np. na wiek - czy młodzi, czy też starsi oceniają komunikację  lepiej? Wtedy wiek będzie Twoją zmienną niezależną, wpływającą na opinie o komunikacji na wsi.

Nie wiem, czy dobrze to wyjaśniłam smile Jak masz jakieś pytania to pisz śmiało, chętnie pomogę smile

Reklama

6

Odp: Zmienne zależne i niezależne

Witam,

Mam problem z ustaleniem zmienne zależnej i niezależnej:((( czy jest jakaś dobra duszyczka która mi może pomóc? Mój temat pracy: Ilustracja  w książkach dla najmłodszych inspiracją dla rozwoju twórczości dzieci w młodszym wieku wczesnoszkolnym. Bardzo proszę o pomoc, jest to bardzoo pilne.

7

Odp: Zmienne zależne i niezależne

Aż mi się przypomniały moje studia smile
Jak już ktoś wyżej napisał niezależne to  wiek, płeć, rasa, wykształcenie, a zależne to te, które zależą od jakiegoś innego czynnika wink

8

Odp: Zmienne zależne i niezależne

Witam . Może mi ktoś pomóc ?  Tematem moich badań jest :  Zachowania patologiczne wśród młodzieży . Więc moją niezależną będą zachowania patologiczne a zależna młodzież ?

9

Odp: Zmienne zależne i niezależne
andzia9842 napisał/a:

Witam . Może mi ktoś pomóc ?  Tematem moich badań jest :  Zachowania patologiczne wśród młodzieży . Więc moją niezależną będą zachowania patologiczne a zależna młodzież ?

Myślę, że trzeba to uporządkować.jedną zmienną w tym wypadku są zachowania patologiczne. Ale nie ma drugiej zmiennej. Można doprecyzować: i wtedy to mogłoby być np. wiek młodzieży a zachowania patologiczne/wybrana ścieżka edukacji a zachowania patologiczne/pochodzenie młodzieży a zachowania patologiczne. Pogadaj z promotorem, to zależy co chcesz zbadać. Jeśli chodzi o operacjonalizację zmiennych to wszystko zależy od teorii jaką sobie przyjmiesz i od metod badawczych.
Powodzenia!

10

Odp: Zmienne zależne i niezależne

Potrzebuje pomocy w zmiennych i wskaźnikach. mam hipotezy i ankiety. Czy jedno wynika zdrugiego? jakie tu mamy zmienne zależne i niezależna.

Zależne:                                                          Niezależne:
Płeć
Wiek
Czas spędzony na graniu w gry            ->            Granie to strata czasu, Zaniedbywanie obowiązków, zapominanie o obowiązkach
Ulubiony gatunek                                ->            Tytuły gier
wpływ gier komputerowych                 ->             Polepszenie cech    -> Które gry na to wpłynęły, Reakcja na zakaz grania w gry


    Hipotezy badawcze:
1.    Zakładam, że gry mają niewielki wpływ na zachowania uczniów.
2.    Zakładam, że uczniowie poświęcają zbyt wiele czasu na gry komputerowe.
3.    Zakładam, że niektóre gry komputerowe pozytywnie wpływają na rozwój uczniów.
4.    Zakładam, że gry komputerowe nie wpływają bezpośrednio na zaniedbywanie obowiązków.
5.    Zakładam, że uczniowie, którzy grają w gry komputerowe mają lepiej rozwinięte niektóre cechy i zachowania.
6.    Zakładam, że gry komputerowe poprawiają niektóre zdolności u uczniów


Ankieta dla uczniów

1.    Płeć
a)    dziewczyna    b) chłopak

2.    W jakim wieku zaczęłaś/zacząłeś grać w gry komputerowe?
a)    6-10 lat,
b)    11-13 lat,
c)    14-16 lat.


3.    Jak często w ciągu dnia grasz w gry komputerowe/konsolowe?
a)    Mniej niż 1h,
b)    1h-2h,
c)    2h-3h,
d)    3h-4h,
e)    Powyżej 4h.

4.    Jaki jest twój ulubiony gatunek gier komputerowych/konsolowych?
`można zaznaczyć kilka odpowiedzi
a)    Platformówki,
b)    Przygodowe,
c)    Gra fabularna (RPG, w tym MMORPG),
d)    Sportowe,
e)    Wyścigowe,
f)    Gry akcji (w tym Bijatyki, Strzelanki, FPS, TPP, Skradanki),
g)    Logiczne,
h)    Symulacyjne,
i)    Strategiczne (w tym Turowe, Czasu rzeczywistego (RTS), Ekonomiczne),

5.    Podaj tytuły ulubionych gier.





6.    Czy uważasz, że granie to strata czasu?
a)    Tak,
b)    Nie,
c)    Czasami.

7.    Zdarzyło ci się zapomnieć o czymś ważnym, ponieważ gra cię pochłonęła?
a)    Często 
b)    Czasami 
c)    Rzadko 
d)    Nigdy 

8.    Czy przez granie zaniedbujesz swoje obowiązki?
a)    Często
b)    Czasami 
c)    Rzadko 
d)    Nigdy 

9.    Czy uważasz, że gry komputerowe/konsolowe (zaznacz 3 odpowiedzi):
a)    Stanowią dobrą rozrywkę 
b)    Poprawiają zdolności manualne oraz intelektualne 
c)    Pomagają rozładować stres 
d)    Są wyzwaniem, które lubisz podejmować 
e)    Mogą być użytecznym narzędziem nauki 
f)    Są jednym ze sposobów spędzania wolnego czasu 
g)    Uzależniają 
h)    Rozpowszechniają pornografię i seks 
i)    Rozwijają przemoc i agresję 

10.    Czy jesteś zdania, że gry komputerowe/konsolowe mają wpływ na:
Możesz udzielić jednej odpowiedzi w wierszu
    Tak    Nie    Trudno powiedzieć
Zwiększenie liczby znajomych                
Lepszą komunikację                
Umiejętność pracy zespołowej                
Logiczne myślenie                
Umiejętność planowania i organizowania                
Umiejętność przewidywania                
Rozwiązywanie problemów                
Szybkie i trafne podejmowanie decyzji                
Umiejętności kierownicze                
Nabycie umiejętności przywódczych                
Polepszenie refleksu i zręczności                
Poprawę spostrzegawczości                
Podzielność uwagi                
Polepszenie wzroku (postrzeganie barw)                
Poprawę koncentracji                
Poprawę szybkości pisania                
Naukę języków obcych                
Większą wytrwałości w dążeniu do celów                
Większą skuteczności zapamiętywania                
Większą cierpliwość                




11.     Czy udało Ci się polepszyć któreś z cech z powyższego pytania?  Wypisz.


12.     Które gry przyczyniły się do powyższych zdolności? Wypisz i dopasuj.

Ankieta dla rodziców
1.      Jak często pana/pani dziecko spędza czas przy komputerze grając w komputerowe gry?
każdego dnia
kilka razy w tygodniu
czasami
rzadko
bardzo rzadko
nie spędza

2. Jeśli dziecko gra codziennie to ile czasu?
Mniej niż 1h
1h-2h
2h-3h
3h-4h
Powyżej 4h

3.      Czy pan/pani że granie to strata czasu?
tak
raczej tak
raczej nie
nie

4.      Proszę zaznaczyć w tabeli krzyżykiem, w jakie gry i jak często gra pana/pani dziecko.

Rodzaj gry
Platformówki,
Przygodowe,
Gra fabularna (RPG, w tym MMORPG),
Sportowe,
Wyścigowe,
Gry akcji (w tym Bijatyki, Strzelanki, FPS, TPP, Skradanki),
Logiczne,
Symulacyjne,
Strategiczne (Turowe, Czasu rzeczywistego (RTS), Ekonomiczne)

5.      Czy pan/pani ustalił/a z dzieckiem ile czasu może grać?
tak
nie

6.      Czy pan/pani ustalił/a z dzieckiem, w jakie gry może grać?
tak
nie

7.      Czy pan/pani konsekwentnie przestrzega ustalonych zasad?
tak
nie


8.      Jak pana/pani dziecko reaguje na zakaz grania w gry?
jest rozkojarzone
jest rozdrażnione
odczuwa silny niepokój
jest przygnębione
próby ograniczenia czasu przy komputerze napotykają na jego silny opór
próby ograniczenia czasu przy komputerze wywołują nawet agresję
godzi się z sytuacją

9.      Czy pana/pani dziecku zdarza się zaniedbac obowiązki przez gry komputerowe?
w gry komputerowe?
tak
nie


10.      Czy pan/pani zauważył/a poniższe zmiany w zachowaniu dziecka odkąd gra w gry komputerowe: (można zaznaczyć kilka odpowiedzi)


Zwiększenie liczby znajomych 
Lepszą komunikację 
Umiejętność pracy zespołowej 
Logiczne myślenie 
Umiejętność planowania i organizowania 
Umiejętność przewidywania 
Rozwiązywanie problemów 
Szybkie i trafne podejmowanie decyzji 
Umiejętności kierownicze 
Nabycie umiejętności przywódczych 
Polepszenie refleksu i zręczności 
Poprawę spostrzegawczości 
Podzielność uwagi 
Polepszenie wzroku (postrzeganie barw) 
Poprawę koncentracji 
Poprawę szybkości pisania 
Naukę języków obcych 
Większą wytrwałości w dążeniu do celów 
Większą skuteczności zapamiętywania 
Większą cierpliwość

Posty [ 10 ]

Strony 1

Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź

Forum Kobiet » STUDIA, SESJA I ŻYCIE STUDENCKIE » Zmienne zależne i niezależne

Zobacz popularne tematy :

Mapa strony - Archiwum | Regulamin
© www.netkobiety.pl 2007-2016