Witam,
Po zapoznaniu z Pana wpisem wydaje mi się, że zbyt emocjonalne zachowanie Pana córki jest spowodowane, tak jak sam Pan zauważył, dużą dawką nowych bodźców zewnętrznych. W książce „Niezbędnik dobrego nauczyciela, tom 2” jest napisane, że dziecko w wieku 3 lat dopiero zaczyna wchodzić w uspołecznianie świata emocji. Ważnymi obszarami rozwoju emocjonalnego są: doświadczanie emocji, wyrażanie ich w sposób werbalny i niewerbalny, dzielnie się swoimi emocjami z innymi ludźmi oraz podejmowanie działań pomagających sobie z nimi poradzić. Polecam więc wykorzystywać okazję, gdy córka doświadcza różnych emocji do rozmowy o nich. Warto również przedstawiać jej swoje emocje, tak by wiedziała, że każdy ich doświadcza i są czymś naturalnym. Aby zwiększyć poczucie bezpieczeństwa dziewczynki, dobrze byłoby zapoznać ją z planem podróży, która Państwo czeka. Gdy będzie wiedziała czego może się spodziewać odkrywanie tego o czym usłyszała będzie dla niej ciekawe. Można również zaplanować podróż wspólnie z dzieckiem i odwiedzić miejsce, które może ją zainteresować. Dostosowane do potrzeb dziecka miejsce noclegu też może ułatwić jej przebywanie w nowym miejscu np. plac zabaw przed budynkiem, alby mogła zrealizować potrzebę ruchu. Warto również zwrócić uwagę na sam przebieg podróży i środek lokomocji. Porozmawiać z Pana córką np. Czy jazda jest dla niej komfortowa? Czy nie doświadcza skutków choroby lokomocyjnej? Czy czuję się podczas niej bezpiecznie? Zachęcam również do zorganizowania krótkich wycieczek różnymi środkami transportu np. do parku czy wyjazdu za miasto i obserwacji jak dziecko na nie reaguję. Doskonałym wprowadzeniem do wspólnych wycieczek może być czytanie dziecku książek o tematyce podróżniczej i lokomocyjnej z literatury dziecięcej. Kluczowe jest obserwowanie dziecka czy zachowuję się tak tylko w sytuacji wyjazdu, czy reaguje w podobny sposób przy innych nowych zaskakujących je doświadczeniach np. zmiana drogi do przedszkola czy sklepu.
Polecam internetową poradnie dla rodziców i nauczycieli "Zapytaj Pedagoga". Jest to poradnia studencka, prowadzona pod kierunkiem wykładowców Instytutu Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji w Akademii Pedagogiki Specjalnej. aps.edu.pl/uczelnia/instytut-wspomagania-rozwoju-cz%C5%82owieka-i-edukacji/zapytaj-pedagoga