Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel? - Netkobiety.pl

Dołącz do Forum Kobiet Netkobiety.pl! To miejsce zostało stworzone dla pełnoletnich, aktywnych i wyjątkowych kobiet, właśnie takich jak Ty! Otrzymasz tutaj wsparcie oraz porady użytkowniczek forum! Zobacz jak wiele nas łączy ...

Szukasz darmowej porady, wsparcia ? Nie zwlekaj zarejestruj się !!!


Forum Kobiet » PSYCHOLOGIA KARIERY - MOJA KARIERA ZAWODOWA » Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Strony 1

Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź

Posty [ 26 ]

1

Temat: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Nowy rok szkolny jest doskonałą okazją do zastanowienia się nad oczekiwaniami, jakie stoją przed przedstawicielami trudnego zawodu, jakim niewątpliwie jest zawód nauczyciela.   
Mówi się, że jest to profesja, do której trzeba mieć powołanie, wymagająca, a jednocześnie ogromnie odpowiedzialna.

Jaki więc powinien być nauczyciel, aby z jednej strony mógł spełniać swoją misję, a z drugiej cieszyć się szacunkiem, poważaniem i autorytetem uczniów? Jakie powinien posiadać kompetencje, cechy charakteru, osobowości, jakim wykazywać się podejściem do pracy i uczniów, aby można było powiedzieć, że jest to właściwy człowiek na właściwym miejscu?

W zanadrzu mam ciekawy i mądry filmik, który skłonił mnie do założenia tego tematu, chciałabym jednak, abyśmy przedtem o tym podyskutowali.

Regulamin Forum Netkobiety.pl - koniecznie przeczytaj, a będzie Ci z nami łatwiej smile 

Nie czyń samego siebie przedmiotem kompromisu, bo jesteś wszystkim, co masz.
Reklama
Zobacz podobne tematy :

2

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Jaki powinien być dobry nauczyciel?

Pojawia mi się lista przymiotników smile (ich kolejność przypadkowa; listę będę uzupełniała, gdy tylko wpadnie mi do głowy kolejna istotna cecha):
spokojny, mądry, sumienny, odpowiedzialny, dojrzały, pogodny, taktowny, sprawiedliwy, przyjazny,  stanowczy, łagodny, troskliwy, silny, bezpośredni, uczący się, z poczuciem humoru, doświadczony, prawdziwy, rzeczowy, inspirujący, zaangażowany, lubiący ludzi, słuchający, szczery, spostrzegawczy, wymagający, wyrozumiały, cierpliwy, przewidujący, słowny, twórczy, uczciwy, zdecydowany, inteligentny, profesjonalny, opanowany, komunikatywny, niezależny, uważny, wytrwały, dyskretny, prostolinijny, refleksyjny, śmiały.

Olinko, wspomniałaś o filmiku. Od razu przypomniałam sobie o pełnometrażowym filmie dokumentalnym, wartym obejrzenia. To ?Być i mieć?, francuski film powstały w 2002 roku.

Jeśli ktoś chce, znajdzie sposób.
Jeśli ktoś nie chce, znajdzie powód.

3

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Dobry nauczyciel - to taki który potrafi swoja wiedzę przekazać uczniowi, który szanuje ucznia oraz jego poglądy.
Mówimy o uczniach oczywiscie którzy chcą sie uczyc, chca cos osiągnąć a nie o chuliganach którzy zakłócają lekcje szkolna i nie pozwalają nauczycielowi prowadzić lekcje.

Autorko powinnaś założyć watek pod tytułem " Jaki powinien byc dobry uczen ?!"

Reklama

4

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Dobry nauczyciel powinien mieć przede wszystkim ogromną wiedzę ze swojej dziedziny. Powinien w sposób bezbolesny przekazywać tę wiedzę i zachęcać do jej zdobywania. Powinien wprowadzać atmosferę szacunku do niego, ale nie przez wrzask i terror. Powinien umieć dyskutować, powinien umieć uczyć dyskusji. Powinien umieć przyznać się do błędu. Powinien zaciekawiać tematem.

5

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Dobry nauczyciel powinien być przede wszystkim specjalistą w swojej dziedzinie. Mieć podejście do dzieci. Potrafić zarażać chęcią do nauki. Wymagać ale i pomagać. Umieć słuchać. Potrafić przekazywać wiedzę.

Wina była znajomym strojem, który od początku wisiał w jej szafie i który wkładała każdego ranka. Bez niej czuła się naga. Majgull Axelsson
Reklama

6 Ostatnio edytowany przez in_ka (2014-09-05 11:02:33)

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?
Wielokropek napisał/a:

Jaki powinien być dobry nauczyciel?

spokojny, mądry, sumienny, odpowiedzialny, dojrzały, pogodny, taktowny, sprawiedliwy, przyjazny,  stanowczy, łagodny, troskliwy, silny, bezpośredni, uczący się, z poczuciem humoru, doświadczony, prawdziwy, rzeczowy, inspirujący, zaangażowany, lubiący ludzi, słuchający, szczery, spostrzegawczy, wymagający, wyrozumiały, cierpliwy, przewidujący, słowny, twórczy, uczciwy, zdecydowany, inteligentny, profesjonalny, opanowany, komunikatywny, niezależny, uważny, wytrwały, dyskretny, prostolinijny, refleksyjny, śmiały.

a ja jak to czytam to myślę sobie, że te cechy powinny dotyczyć każdego zawodu, np. lekarza, prawnika, malarza, kierowcę, itd.

jest broń straszniejsza niż oszczerstwo: to prawda

7 Ostatnio edytowany przez olazolecka (2014-09-05 11:39:52)

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Na pewno nie powinien być taki, że w domu mówi: "Ech, wracam od tych zer, tych gamoni". "Nie chce mi się uczyć tych gamoni", "cepy", "Za dużo ode mnie wymagają w tej szkole", "Gówniarze są niegrzeczne", "Nienawidzę tych gówniarzy". Lekcje chce prowadzić po linii najmniejszego oporu, jęczy od pierwszego dnia po wakacjach, że jest ciężko, i tak w kółko.

Moim zdaniem taka osoba NIE jest i nie będzie dobrym nauczycielem, może kiedyś była. Nie jest nim ktoś kto sam się przyznaje że wybrał ten zawód bo na inny się nie załapał. Moim zdaniem taka osoba tylko męczy te niewinne dzieci, może i są gamoniami w wielu przypadkach ale do diabła, praca nauczyciela to NAUCZANIE a nie przychodzenie, branie kasy i liczenie na to że każdy wszystko w lot sam pojmie i zrozumie. Niestety takich nauczycieli jest dużo. Z powodu nietrafionego wyboru zatruwają życie sobie i innym, bliskim, a zwłaszcza dzeciom w szkole. Moim zdaniem powinni iść sprzedawać na targu albo w kiosku, żyć i dać żyć innym.

Ciało pedagogiczne się znalazło...a jeszcze jak wysokie mniemanie o sobie mają! I piszę to ja, osoba, która poznała w swoim życiu kilku nauczycieli z powołania ale większość oddelegowałaby skoro tak im źle. Pisze to osoba, która była nauczycielem przez dwa lata, ale uznała że to nie to i nie będzie męczyć siebie i innych, choć na lekacjach była neutralna nie wyżywająca się. Ale reszta woli zostać w zawodzie i jęczeć do us..anej emerytury. A mogli iść gdzie indziej, nikt nie bronił się doszkolić. Nie chciało się. Za to wakacje to już łakomy kąsek, i 16-godzinny tydzień pracy. O tym już nie wspominają, jak tak jęczą że im źle.

8

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Dziś niestety coraz częściej spotyka sie nauczycieli, którzy wybrali ten a nie inny zawód z wygody a nie powołania.
Dzis coraz mniej jest nauczycieli, którzy potrafią zarażać swoja pasja, którzy potrafią rozmawiać z uczniem, próbują go traktować podmiotowo a nie przedmiotowo.
Zdaje sobie sprawe, że na postępowanie dzisiejszego nauczyciela ma również wpływ zmiana światopoglądowa jaka nastapiła przez ostatnie lata.
Równiez zmiany związane z ustawą .. multum papierów które często są na pierwszym planie a dopiero później uczeń.
idealnie pracuje się z klasą uczniów zdolnych, chetnych do współpracy , ale jak pojawiają sie problemy coraz trudniej i pod górkę. Coraz wiecej pojawia się uczniów z dysfunkcjami a taka praca wymaga ogromnego wysiłku, empatii, szacunku, zrozumienia , lojalnosci, umiejętności słuchania.
uważam tez że dzisiejsi rodzice w dużym stopniu są roszczeniowi. nastawieni na "mi sie nalezy", "moje dziecko jest najważniejsze i nim trzeba się zajmować" ...
Spotkałam się z sytuacją gdy nauczyciel zwracał rodzicowi uwage na temat dziecka, zdiagnozował wstepnie zaburzenie.. rodzic nie przyjmował słów nauczyciela do siebie. Współpraca była trudna lub zerowa. takie sytuacje również rzutują za postępowanie nauczyciela.

Przeładowany materiał powoduje, że nauczyciel "leci" z tematami "gubiąc" po drodze dzieci słabsze, potrzebujące więcej uwagi i td..
W konsekwencji dzieci np  bedąc w lesie nie rozrózniają liści drzew, tak podstawowej umiejetności a uczą sie często mało przydatnych wiadomości

9

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Zachęcam do odpowiadania na pytanie zawarte w tytule wątku.

Proponuję założenie nowego wątku (jeśli takowego nie ma na forum), w którym narzekać będzie można do woli na cały stan nauczycielski.

Jeśli ktoś chce, znajdzie sposób.
Jeśli ktoś nie chce, znajdzie powód.

10

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Wielokropek .. nie zauważam, aby wypowiedzi odbiegały od tematu.
jeśli tak uważasz to może wątek powinien mieć tytuł "wymień przymiotniki opisujące idealnego nauczyciela"wtedy od myślników nie byłoby problemu..

11 Ostatnio edytowany przez olazolecka (2014-09-05 12:25:26)

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?
dwa w jednym napisał/a:

Wielokropek .. nie zauważam, aby wypowiedzi odbiegały od tematu.
jeśli tak uważasz to może wątek powinien mieć tytuł "wymień przymiotniki opisujące idealnego nauczyciela"wtedy od myślników nie byłoby problemu..

Ja również uważam, że nie odbiega to od tematu, za to ironiczny ton Wielokropka jak najbardziej jest tu nie na miejscu. Jak rozmawiamy o tym, jaki nauczyciel być powinien, to podanie paru antyprzykładów jest jak najbardziej na miejscu, by pokazać kontrast, pokazać jaki powinien ten nauczyciel być, czyli "nie taki, a taki" - przynajmniej tak mnie uczyli na języku polskim wspaniali nauczyciele smile

12

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Dobry nauczyciel nie powinien faworyzować uczniów. Być ślepym na problemy dzieci, które często wynikają z burzliwej sytuacji w domu. Pamiętam kolegę wiecznie maltretowanego przez rówieśników i o zgrozo nauczyciela, który też go nękał.

"Boże, daj mi cierpliwość, bym pogodził się z tym, czego zmienić nie jestem w stanie. Daj mi siłę, bym zmieniał to co zmienić mogę. I daj mi mądrość, bym odróżnił jedno od drugiego." Marek Aureliusz

13

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Dobry nauczyciel powinien przede wszystkim cechowac się tzw. etyką wykonywania zawodu.
Czyli po 1. Traktowac wszystkich uczniów tak samo bez wzgledu na płec i status materialny rodziców
po 2. Posiadac wiedzę ale i umiejętnośc przekazywania tej wiedzy
po 3. Lubic swój zawód tak ot po prostu.

14

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?
markiza napisał/a:

Dobry nauczyciel powinien przede wszystkim cechowac się tzw. etyką wykonywania zawodu.
Czyli po 1. Traktowac wszystkich uczniów tak samo bez wzgledu na płec i status materialny rodziców
po 2. Posiadac wiedzę ale i umiejętnośc przekazywania tej wiedzy
po 3. Lubic swój zawód tak ot po prostu.

Zgadzam się z powyższymi słowami smile
Osobiście dodałabym jeszcze, iż dobry nauczyciel powinien być swego rodzaju psychologiem. Powinien umieć motywować uczniów i dodawać im wiary, że są w stanie osiągnąć np to, czego bardzo chcą, alę w to wątpią.

15

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Ups... chyba wiem jaki zawód wykonywała Wielokropek.

Do rzeczy. Wszyscy powyżej macie rację. Od siebie dodam, że nauczyciel powinien pracować na tzw. kontrakt. Zmiany są konieczne. W tej chwili pedagog uprawia papierologię, celem osiągnięcia najwyższego stopnia awansu, czyli nauczyciela dyplomowanego. Później jest już tylko jazda w dół ( stwierdzam z przykrością ).
Dana osoba nie spełnia wymagań, żegnamy i dajemy szansę następnej. Tymczasem nasze dzieci uczą osoby. które nigdy nie powinny wykonywać tak odpowiedzialnego zawodu. Spora część jest wiecznie nie w sosie, obrażona na rodziców, śmiejących mieć jakiekolwiek wymagania.

Na swojej drodze spotkałam kilku porządnych nauczycieli ( dosłownie czterech). Ubolewam, że pobierają tak niską emeryturę. Zasługują na znacznie więcej. Zawsze przygotowani, pracowici, umiejący "sprzedać" wiedzę.

16

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?
chaber05 napisał/a:

Ups... chyba wiem jaki zawód wykonywała Wielokropek. (...)

Pudło. tongue Nie byłam i nie jestem nauczycielem (nikt z mej rodziny również). smile

Za to w dzisiejszym wydaniu Wysokich Obcasów jest wart przeczytania felieton p. Moniki Płatek "Nauczycielskie sumienie", w którym sporo miejsca jest poświęcone cechom dobrego nauczyciela.

Jeśli ktoś chce, znajdzie sposób.
Jeśli ktoś nie chce, znajdzie powód.

17

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

A czy Waszym zdaniem dobry nauczyciel powinien jasno i wyraźnie podkreślać hierarchię, jaka obowiązuje na lekcji czy jednak dystans panujący pomiędzy nim a uczniami starać się zmniejszać do minimum?

Co wpływa na fakt, że - pomimo podobnego zakresu posiadanej wiedzy - jedna osoba cieszy się wśród uczniów autorytetem, a inna nie?

Regulamin Forum Netkobiety.pl - koniecznie przeczytaj, a będzie Ci z nami łatwiej smile 

Nie czyń samego siebie przedmiotem kompromisu, bo jesteś wszystkim, co masz.

18 Ostatnio edytowany przez Małpa69 (2014-09-06 17:39:06)

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?
sluuu napisał/a:

Dobry nauczyciel nie powinien faworyzować uczniów. Być ślepym na problemy dzieci, które często wynikają z burzliwej sytuacji w domu. Pamiętam kolegę wiecznie maltretowanego przez rówieśników i o zgrozo nauczyciela, który też go nękał.

Oj Sluuu wyciągnęłaś moje życie z okresu gimnazjum tylko zamienić nauczyciel na nauczycieli...

Poznałam jednakże w życiu wspaniałych nauczycieli, takich nie tylko od przedmiotu, ale i od życia. Gimnazjum, niech idzie na bok, bo to był koszmar i to właściwie po całości w mniejszym czy większym stopniu...

Podstawówka: Miałam wspaniałą polonistkę, była również dyrektorką, starsza Pani, ale piękna i z klasą, od początku po moich wypracowaniach, prosiłabym nigdy nie przestawała pisać, bo mam do tego talent, niestety przestałam, gimnazjum podcięło mi skrzydła, ale do dziś pamiętam jej słowa, wierzyła we mnie, umiała wyłapać talent uczniów i go szlifować.

Pani od biologii również była wspaniała, była siostrą przyjaciela naszej rodziny, właściwie facet jest jak taki wujek, nigdy jednak mnie nie faworyzowała za co byłam jej wdzięczna, potrafiła zarazić swoją pasją, pamiętam że w sali było mnóstwo zwierząt które ona sama tam przyniosła, to dodatkowo potęgowało fascynację przedmiotem smile.

Liceum: Miałam wspaniałe, nagle okazało się że nie jestem jednak tak głupia jak w gimnazjum próbowano mi wmówić, choć nigdy się już w pełni nie podniosłam, miałam tam jednak wielu wspaniałych nauczycieli. Pani od geografii, świetna, wczuwająca się w sytuację uczniów, rozumiejąca nasze problemy, pełna pasji nie tylko do swojego przedmiotu, organizowała też wiele innych zajęć. Bardzo dobrze ją wspominam i nawet za nią tęsknie, wiem że ona też bo pyta o mnie moją siostrę (poszła do tej samej szkoły- budynku bo profil niestety zamknęli).

Pani od polskiego, wymagająca, wielu nazywało ją suką, wielu nie dopuściła do matury, ja ją uwielbiałam, bo nie tolerowała lenistwa i traktowała swój przedmiot bardzo poważnie, co mnie cieszy w dobie kiedy ludzie nie potrafią poprawnie mówić i pisać.

Pani od historii, nigdy nie byłam prymusem z tego przedmiotu choć go lubię, nie mam jednak pamięci do dat, ona jednak tak potrafiła opracować temat, że nikt nie miał z nimi problemu, pełna pasji i serca do uczniów i taka "kupela", a nie o ja wielka nauczycielka, a wszyscy ją szanowali

Pan od przysposobienia obronnego, super facet, przez pierwszy rok był jeszcze dyrektorem, równiacha, wszystko szło z nim załatwić, ale wiedział też co jest ważne ogromny nacisk kładł na pierwszą pomoc i na prawdę nas jej nauczył. Do dziś wszystko pamiętam i miałam okazję zastosować te wiedzę w praktyce za co jestem mu wdzięczna.

Pan od religii, super gość, nie wierzyłam już, a nadal chodziłam na religię, bo zawsze było fajnie, bardziej to były luźne rozmowy niż religia jako taka. Wiem że choruje na raka sad

Podsumowując nauczyciel powinien być więc cierpliwy, wrażliwy na sprawy uczniów nie tylko w szkole, umieć wyłapać uczniów z talentem i pomóc go rozwijać, mieć pasję i wiedzę, umiejętność zarażania nią innych, ale uważam że jednocześnie powinien wymagać bo przecież od tego jest wink.

Jednocześnie nauczyciel na pewno nie powinien mieć uprzedzeń na tle rasowym, kulturowym, religijnym czy jak to było w moim przypadku subkulturowym, nauczyciel nie powinien faworyzować jednych kosztem drugich, czy z wygody pozwalać na przemoc w szkole, lub po to by przypodobać się innym. Nauczyciel powinien mieć wiedzę w swojej dziedzinie i umiejętność jej przekazania, absolutnie nie jest dobrym nauczycielem ktoś kto przez cały rok na lekcjach czyta tylko tekst z książki...

Olinko odpowiadając Tobie, lepiej radzą sobie nauczyciele równiachy, ale jednocześnie wymagający, jednak nie stwarzający poczucia "ja jestem Pan i władca". Tak z doświadczenia. Z kolei nauczyciele o wygórowanym ego jak i Ci kompletnie niewymagający szacunkiem się raczej nie cieszą.

19

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

[Ja, nauczyciel Rzeczypospolitej Polskiej, przyrzekam rzetelnie pełnić mą powinność nauczyciela i wychowawcy, dążyć do pełni rozwoju i doskonalenia osobowego tak własnego, jak i powierzonych mi uczniów, w duchu patriotycznym i ewangelicznym (...) Będę uczyć szacunku i umiłowania Kościoła katolickiego i każdego człowieka (mojego bliźniego), a także narodu polskiego (rodziny rodzin polskich) i naszej matki Ojczyzny.] - TAKI;)

Nauczyciel przede wszystkim powinien pamiętać, że pracuje nad nieukształtowanymi osobowościami.

Tak, jak większość zauważyła, wiedza z dziedziny, którą wykłada, to podstawa.

Najbardziej szanowałam nauczycieli sprawiedliwych. Nigdy nie przeszkadzało mi, że wykładowca jest wymagający, pod warunkiem, że sam okazywał zaangażowanie. Gdy widziałam, że odbębnia robotę, też zlewałam przedmiot.
Szanowałam nauczycieli, którzy pozwalali wypowiedzieć uczniowi własne zdanie. Jak to się mówi "głupie, bo głupie, ale własne".

Obecnie jako rodzic, doceniam pedagogów, którzy nie faworyzują dzieci. Potrafią szczerze rozmawiać o problemach wychowawczych i co najważniejsze, utrzymują kontakt z rodzicami. Ważne jest też dla mnie, żeby nauczyciel znał dziecko nie tylko z imienia i nazwiska. Wiedział na jakie zajęcia dodatkowe uczęszcza, czym się interesuje i jaką ma sytuację materialną i rodzinną.
Bardzo nie lubię generalizowania. Kiedy nauczyciel w rozmowie na temat mojego dziecka używa określenia "oni", to zastanawiam się, czy chciał się tylko wygadać, czy jest jakiś problem z moją pociechą.

Wymagający i sprawiedliwi nauczyciele zapadają w pamięci ucznia i rodzica na długo. Pomimo, że dzieciaki się buntują, często obgadują, wymyślają przezwiska, po latach wspominają tych surowych, jako najlepszych.

rekreacyjnie preferuję chodzenie, często zachodzę w głowę...

20 Ostatnio edytowany przez Iris7 (2014-09-06 18:31:34)

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Według mnie to zależy od tego, czy nauczyciel ten uczy w podstawówce, gimnazjum, czy w liceum. Od nauczyciela pracującego z najmłodszymi wymagałabym delikatności. Bardzo nieprzyjemne słowa wypowiedziane do takiego młodego człowieka mogą sprawić, że zapamięta je naprawdę długo. Nauczyciel pracujący w gimnazjum powinien być bardzo cierpliwy, ale także ważne jest by umiał znaleźć wspólny język z podopiecznymi. Ważne jest by cieszył się autorytetem, wtedy łatwiej zapanować nad tzw. "gimbusami". smile
Za to w liceum przede wszystkim PROFESJONALNY. Miałam różnych nauczycieli, byłam w najlepszym liceum w moim mieście i uważam za żenujące fakt, że cała klasa chodziła na korki z chemii. Za to nauczycielka od biologii? Nie była ani sympatyczna, ani dowcipna, ani pobłażliwa, ale wiedzę potrafiła przekazać w taki sposób, że wszyscy bardzo ją lubiliśmy. smile

21

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

uważam, że dystans pomiedzy nauczycielem a uczniem powinien być.
Jestem przeciwna zażyłym kontaktom w takich relacjach.
Uczen powinien miec jasno postawione granice, wiedzieć co może a czego nie.
W bliskich relacjach łatwo juest przekroczyć granice.

22

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Absolutnie się z tym nie zgadzam

23

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?
Małpa69 napisał/a:

Absolutnie się z tym nie zgadzam

to może jakieś argumenty?

24 Ostatnio edytowany przez Małpa69 (2014-09-06 21:56:24)

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Moje argumenty masz w moim poście wyżej, dlatego nie pisałam ich po raz kolejny, mówiąc w skrócie. Z moich obserwacji wynika że uczniowie wcale nie próbują wchodzić na głowę takim równym nauczycielom, wręcz przeciwnie Ci cieszą się największym szacunkiem. Zdecydowanie gorzej uczniowie myślą właśnie o takich nauczycielach którzy wyraźnie dają uczniom do zrozumienia gdzie jest ich miejsce, to się zwyczajnie nie sprawdza. Granice? Tak, ale czemu zażyłość i dobre relacje według Ciebie są złe?

25 Ostatnio edytowany przez truskaweczka19 (2014-09-06 22:19:11)

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?
Olinka napisał/a:

A czy Waszym zdaniem dobry nauczyciel powinien jasno i wyraźnie podkreślać hierarchię, jaka obowiązuje na lekcji czy jednak dystans panujący pomiędzy nim a uczniami starać się zmniejszać do minimum?

Co wpływa na fakt, że - pomimo podobnego zakresu posiadanej wiedzy - jedna osoba cieszy się wśród uczniów autorytetem, a inna nie?

Moim zdaniem to zależy. W podstawówce czy gimnazjum często myślę, że jest to potrzebne, dzieciaki lubią rozrabiać itp - chociaż też zależy od klasy, więc siłą rzeczy czasem przyda się pewna hierarchia, by pokazać, że nie mogą na głowę wejść. Oczywiście bez żadnej przesady i delikatność też jest potrzebna, wyczucie pewne. No bo jeśli będzie kumpelski, to wtedy wejść na głowę mogą, bywa. Inaczej jednak chyba w liceum czy na studiach, gdy ludzie są bardziej ukształtowani i można z nimi bardziej kumpelsko smile Tak mi się wydaje. Wtedy często jest mały dystans, a z mojego doświadczenia nie oznaczało to mniejszego szacunku do wykładowcy. Na studiach mieliśmy sporo takich i lubiłam, inni też. Oczywiście byli też tacy, co wyznaczali pewni dystans i nie było tak kumpelsko, ale nie było na szczęście w ich zachowaniu przesady, dlatego też ich lubiliśmy. Tak że jest to kwestia elastyczna chyba i nie da się do końca powiedzieć, zależy do klasy, od wieku osób, od ich dojrzałości.

Moim zdaniem więc może być też dość kumpelsko, a przy tym szacunek dalej jest, pilnie się uczymy. Na studiach to też pomagało, bo wiadomo człowiek w miłej atmosferze od razu się fajnie uczył, wykładowca trochę jak kolega, ale przy tym tak dużo żartował, że te analogie, to co tłumaczył łatwiej wchodziło do głowy smile Tak że czasem wręcz wtedy wiedza na studiach sama do głowy wchodziła smile Co nie znaczy, że wykładowca z dystansem nie może też pożartować czasem, bo może. Inne będą wtedy między nami relacje, ale nie znaczy gorsze. Każdy sobie tam wypracowuje już sam. Jedyne co dla mnie na pewno jest złe to terror, gdy nauczyciel wyżywa jakieś złe nastroje na uczniach itp.

No i do tematu jak pisałam nauczyciel moim zdaniem jaki powinien być? Uważam, że nie ma jednego modelu. Lubiłam różnych nauczycieli i pewnie nie tylko ja. Na pewno ważne jest, by jak pisałam nie popadał w żadną przesadę, by miał dużą wiedzę, ale też umiał ją przekazać. U mnie np było inaczej z matmy, nauczycielki zwykłe nie umiały przekazać, zwłaszcza w liceum. Dla mnie wtedy jest problem, zwłaszcza, że u nas w klasie było dużo kiepskich osób z matmy i każdy z nas prawie to odczuł, że pani nie bardzo umie to wytłumaczyć, chociaż bardzo się starała. Oprócz tego bardzo ważna jest sprawiedliwość jak dla mnie, jasne ocenianie, czyli nie "bo tak" i bez argumentu, a i tacy nauczyciele mi się "trafili", może i rzadziej, ale byli. Fajnie też jak choć trochę zwracają uwagi na to jak uczeń może się czuć, czyli np nie czytają ocen przy całej klasie (bo ktoś może tego nie chcieć) albo chociaż przed pytają czy ktoś ma coś przeciwko, u nas tak robiło wielu nauczycieli i to jest fajne. Dobrze jak nauczyciel opowiada ciekawie, a nie znudzonym głosem, by odbębnić.

Prace domowe też są ważne, wtedy też się uczymy, ale nie ma co też popadać w przesadę i jak niektórzy nauczyciele zadawać tyle, że potem uczeń na  nic nie ma ochoty, jest tylko bardzo zmęczony. Uważam, że lepiej mniej, jakieś zadania, co coś przyniosą, ale mniej, a nie np kilka prawie takich samych zadań, obszernych. Uważam, że motywowanie też jest fajne, a nie straszenie jak np nas straszyli ciągle maturą lub testem gimnazjalnym tongue Dla mnie to było zniechęcające, jak kolejny raz powtarzali, że będzie ciężko itp. Raz jeszcze można czy dwa, ale ciągle? Dla mnie to żadna motywacja już wtedy. Oprócz tego uważam też, że prace w grupie są ważne. Sama nie lubiłam za bardzo, ale to dlatego, że w klasie często jakoś nie byłam zbyt lubiana. Miałam tu czasem niefajnie, dziwne osoby w klasie, co śmiały się czasem ze mnie tak do gimnazjum chociaż i poniekąd dlatego nie lubiłam zadań w grupie, ale doceniam je, bo wiem, że wtedy można się trochę nauczyć. No i ogólnie dużo rozmów na lekcji, swobodnego wyrażania swojego zdania, by łamać schematy i nie oburzać się jak uczeń ma inne zdanie.

Przecież nie jest naszą kalką, ma do tego prawo i wręcz lepiej jak osoby w dyskusji mają różne zdania, można ciekawie podyskutować smile To uczy o wiele bardziej niż robienie różnych rzeczy pod schemat, a wielu nauczycieli siedziało w tym schemacie za bardzo niepotrzebnie. Warto na chemii, fizyce robić wiele eksperymentów, wiadomo. U nas w liceum to było z tym kiepsko, zwłaszcza na fizyce, mieliśmy kiepsko wyposażone sale. A uważam, że z fizyki warto, by pokazać wiele rzeczy w takiej postaci, byłoby o wiele ciekawiej. A tak to nie dość, że ja słaba z przedmiotów ścisłych, to się nudziłam, była to czarna magia. A tak na jakichś przykładach to ciekawsze na pewno by byłe i łatwiejsze do zrozumienia. No to się rozpisałam tongue

"Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła"

Wisława Szymborska

26

Odp: Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?
Olinka napisał/a:

Jakie powinien posiadać kompetencje, cechy charakteru, osobowości, jakim wykazywać się podejściem do pracy i uczniów, aby można było powiedzieć, że jest to właściwy człowiek na właściwym miejscu?

Moim zdaniem dobry nauczyciel ma indywidualne podejście do każdego ucznia i nie stosuje ciągle tych samych metod wychowawczych w stosunku do wszystkich. Zdaję sobie sprawę z faktu, że to trudne, gdy w klasie jest 30 osób. Jednak uczniowie są różni i różnie się uczą. Sama miałam koleżanki, które np. lubiły rysować podczas lekcji, ponieważ w ten sposób lepiej im się uczyło. Część nauczycieli nawet nie próbowała tego zrozumieć, ponieważ przyjęli zasadę: "na moich lekcjach się nie rysuje. Nie i koniec!". Na jedno dziecko lepiej działa pochwala, a inne głaskanie po główce może demotywować. Mądry, dobry nauczyciel jest elastyczny i umie się dostosować.

Co do cech charakteru, to powinien być przede wszystkim cierpliwy i wyrozumiały, ale jednocześnie konsekwentny, by dzieciaki wiedziały, że jego słowo jest coś warte. Nie podobają mi się np. nauczyciele, którzy przekładają sprawdziany lub potrafią anulować jakąś klasówkę tylko dlatego, że wszystkim źle poszła. Jasne, że cieszyłam się z tego jako uczeń, ale to nie jest wychowawcze. Nauczyciel powinien chcieć wykonywać swoją pracę dobrze oraz stale się rozwijać, dbać o kulturę osobistą i staranny język. Katechetka waląca byki na tablicy nie jest w żaden sposób usprawiedliwiona tylko dlatego, że nie uczy polskiego.

"Kto chce się kiedyś nauczyć latać, musi się najpierw nauczyć stać, chodzić, biegać, skakać, wspinać i tańczyć."
REGULAMIN Forum Netkobiety.pl

Posty [ 26 ]

Strony 1

Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź

Forum Kobiet » PSYCHOLOGIA KARIERY - MOJA KARIERA ZAWODOWA » Jaki powinien być dobry (!) nauczyciel?

Zobacz popularne tematy :

Mapa strony - Archiwum | Regulamin
© www.netkobiety.pl 2007-2016